Samhället och handikapp

Skrivet den 2012-03-09, klockan 21:08:09
Har fått se nu hur ohandikappvänligt vårat samhälle är.. Å då har jag bara varit handikappad i en vecka..

¤ Låga toalettsistar
På sjukhuset gick de ju bra, för där fanns de handikappsräcke. Men här hemma å på jobbet, de är ju jättelångt ner.. Måste hålla i mej i handfatet...

¤ Bussåkande
Skulle kliva upp på bussen å de va jättehögt! Han neg inte tillräckligt, så jag fick häva mej upp. Sen kändes trappstegen väldigt höga inne i bussen.. Hade ingenstans att ställa ifrån mej kryckorna när jag skulle peta in busskortet. Busskortsmojengen satt väldigt lågt å långt bort så jag fick sträcka mej samtidigt som jag skulle hålla balansen. Handikappsplatsen var väldigt trång, satt som en sardin hela vägen ner..

¤ Hjälpsamhet
Folk såg att jag kom gåendes med kryckor, men ingen flyttade på sej å erbjöd sin plats i främre delen av bussen! Så jag fick tråckla mej till mittendelen, där alla barnvagnar ska stå.. Gången var trång å jag fick inte riktigt plats med kryckorna, fastnade i en tjej så jag höll på å ramla..
Båda mina busshållplatser har en bänk där man kan sitta å vänta medan bussen kommer.. Här hemma inga bekymmer eftersom jag är först, men i stan ingen reser sig upp! Ett par reste sej när deras buss kom å då satte jag mej ner för att avlasta vänster benet. När tiden började närma sig min buss å jag såg en gul buss komma så reste jag mej för att se vad som stod på den, hann knappt resa mej upp innan bänken var upptagen... Så jag fick stå i väntan på min buss, för bussen jag såg va inte min buss..

¤ Aktsamhet
Folk som går förbi stryker mej precis, kan man inte ta ut svängen lite? Har fått dra in foten många gånger för jag varit rädd att nån ska kliva på den..

¤ Handling
Gick in på Ica, nu skulle inte jag handla mycket så jag kunde lägga ner i en kasse, men om man nu ska handla lite mer å tunga grejer va gör man av varorna, det är ju svårt å gå med kundvagn eller korg när man går på kryckor. Å i en så pass liten butik som våran, kan inte personalen erbjuda hjälp? Samma här med betalningen, hade ingenstans å ställa ifrån mej kryckorna.. Å när jag skulle ut så hann jag inte ut förns dörrarna åkte igen å nöp tag i min rygg..

¤ Övergångsställe
Eftersom jag inte är så snabb att jag hinner springa över vägen så går jag över vid övergångsställena nere i stan.. Problemet är att det är grönt för kort tid, så jag hinner inte över.. Sista biten måste jag hoppa undan i panik.. Bekrymret här hemma är att det är ont om övergångsställen. Antingen måste jag gå av en station innan eller en efter om jag ska få den möjligheten.. Så nu står jag vid vägkanten å väntar på att kusten ska bli klar..


Jag vet att de vart ett gnälligt inlägg, men jag tycker att det är förskräckligt hur dåligt anpassat vårt samhälle här för handikapp å hur "blinda" människor är om de kommer en handikappad.. Jag flyttar mej alltid, ser om de behöver hjälp, så jag tycker det är tråkigt att jag inte får något tillbaka då jag behöver det..

Dom som faktiskt har överraskat mej är busschaufförerna.. Jag var jätterädd att de skulle stänga dörren å fara så fort min biljett gått igenom. Men de har väntat tills jag satt mej å kommit i hyfsad ordning =)

Tur att jag inte är handikappad på heltid, de hade jag aldrig klarat av. Är tacksam för de liv jag faktiskt har!

//Angelica

Vad tycker du?

(Kommentarer där du gör reklam för din egen blogg, ber mej rösta på dej, tipsar om dina spännande tävlingar, "dagens blogg", mm kommer jag inte att godkänna)


Ditt namn:
Klicka i rutan så sparas du till nästa gång

Din E-postadress: (bara synlig för mej)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0