Hur svårt kan det egentligen vara att lära sig det man läser i en bok?

Skrivet den 2007-09-09, klockan 09:55:33

Jag har läst Liza Marklunds böcker, de va iofs ett tag sen, men jag kommer ändå ihåg vad de handlar om och kan beskriva de hyffsat bra. Läste precis "Martina-koden" och "Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också bra)" av Martina Haag. De böckerna kan jag beskriva väldigt bra, nu när de är färska i minnet. Men jag kommer aldrig att glömma vad de handlar om, jag kommer att kunna ge en beskrivning om 1 månad, 1 halvår, 1 år, 10 år och beskrivningen kommer att bli bra.
MEN varför är det inte likadant med skolböcker?? Varför är det en sån skillnad??
Jag har öppnat BiologiA-boken flera gånger och läst å läst å läst å lä.... Ja, men jag kommer ändå inte ihåg vad det jag läser handlar om! Nåt om cellen, jord och skikt. Mer än så kommer jag inte ihåg...

Varför är det så svårt att minnas de som står i BiA-boken än de som står i en roman? De som står i BiA-boken är viktigare eftersom det kommer bli både dugga och tenta på de, men de kommer jag inte att få på Lizas å Martinas böcker.. Nu är det inte bara BiA-boken som är problemet, de e likadant med andra  ämnen, men jag läser bara BiA just nu. Jag vet inte hur många gånger jag måste läsa boken för att kunna komma ihåg det som står, mer än att det står nåt om celler, jorden och skikten.

Tänk om man skulle skriva om läroböckerna till romaner? Vore det inte spännande? Då kanske de blir roligare att läsa och jag kanke kommer att komma ihåg alla steg vid celldelning... De borde jag iofs sig kunna då jag läste det precis innan studenten och hade prov nångång i maj eller nåt.. Men det är borta nu efter provet och lovet, så de e väl tur att jag ska läsa det igen.. Är inte de konstigt? Vissa av Lizas böcker har jag inte läst på ett år men kan de ändå!!!

Jag får väl försöka se de roliga och spännande i BiA-boken (även fast det inte är så spännande). Jag kanske ska ta på mej "BiologiA-glasögonen" så kanske jag förstår. Ellen (Sv-lärare) tjatade i SvA-kursen att jag va tvungen att ta på mej "glasögonen" för att förstå vad författaren vill med boken. Jag försökte leta efter mina "glasögon" men jag hittade dem aldrig. Har fortfarande inte dem, så jag kanske ska gå å fortsätta leta. Det skulle nog hjälpa mej att förstå BiA-boken bättre...

Så, dags att börja leta...


Va e de för skillnad på de här egentligen?

Vad tycker du?

(Kommentarer där du gör reklam för din egen blogg, ber mej rösta på dej, tipsar om dina spännande tävlingar, "dagens blogg", mm kommer jag inte att godkänna)


Ditt namn:
Klicka i rutan så sparas du till nästa gång

Din E-postadress: (bara synlig för mej)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0