Helgen

Skrivet den 2012-01-30, klockan 18:58:24
Den här helgen har varit kaos! Skulle behöva en veckas semester efter det här.. =P

Jag for ner till MoP på torsdagen, fastnade i alla köer, yey! Kom fram, åt middag, fixade lite, målade naglarna, åt en semla, gick å la mej.

På fredagen ringde klockan halv fem, men jag låg kvar till kvart i. Gick upp, duschade, klädde på mig finkläder (tur att jag inte behöver ha de så ofta!), åt frulle, packade ihop de sista å sen drog vi strax efter 6..

Kom på E4an, åkte en stund å sen började de låta i bilen.. Först trodde jag att de va asfaltstypen, men sen kom vi fram till att de va snö.. Men de lät ändå konstigt så M sa att vi skulle stanna å titta.. Vi blinkade in till kanten, slog på varningsblinkers.. M sa att jag fick gå ut å kolla eftersom jag var på insidan å hade bäst möjlighet..

Gick ut, såg att de kom rök bakifrån å då såg jag att hjulet va platt, grattis! Jag såg att det skulle bli skitigt å kallt så jag tog på mej mjukisbyxor å tjocktröja. M kom ut ur bilen, vi började med att plocka ut all packning från bagageluckan å ställa de i baksätet för att kunna få fram hjulet.. Plockade fram en varningstriangel å ställde ut den.. Sedan fram med domkraft, "vev" å låshylsan.. Lossade bultarna, hissade upp bilen, fick inte loss hjulet.. Fick sparka i flera minuter innan det äntligen lossnade.. Av med de å på med reservhjulet.. Ner med bilen, in med det trasiga däcket å alla verktyg i bagageutrymmet, hämtade triangeln å sen satte vi oss i bilen å åkte in i Nyköping... Reservhjulet var ett sånt hjul man max får köra 80 med, så vi var tvugna att laga de trasiga..



I Nyköping tankade vi så att det var gjort, sen frågade vi på OK-verkstaden om de kunde hjälpa oss, han sa att däcket var trasigt å att vi behövde ett nytt, han hade bara sommar däck så vi fick åka till en däckverkstad.. Han hade ett likadant däck, han satte på det å sedan kunde vi fortsätta..

När vi kom ut ur verkstaden bestämde vi att vi skulle äta frukost innan vi for vidare, in på Donken å sen ut igen, jag bytte tillbaka till mina finkläder å bytte skor, då mina var dygnsura efter däckbytet... Klockan 10 satte vi oss i bilen å for vidare.. Knappade in på GPSen, den sa att vi skulle va framme 12.57 eller 13.15, så vi valde 12.57 eftersom vi måste va i kyrkan senast 13.. Under vägen så tog vi in nåra minuter, så vi stannade på parkeringen 12.50, knatade upp till kyrkan å hälsade på alla släktingar, sedan började begravningen...

Efteråt fick vi åka en bit för att komma till bjudningen. Det serverades mat å efterrätt.. Efter det var det dags att åka dit vi skulle bo över helgen.. Packade in allt å bäddade sängarna å sen gick vi ner till släktingarna.. Åt pizza å kex å hade det väldigt trevligt.. Vi gick hem å la oss, somnade bums, för jag var riktigt trött efter dagens bravader..

Dagen efter gick vi upp, duschade å åt frulle, gick ner till släktingarna.. M å kusinen åkte iväg, medan jag väntade på sysslingen.. Vi tog bussen ner till stan å fixade en present å fikade.. Jättetrevligt! =) Sedan åkte hon hem å jag mötte upp Emma.. Vi gick runt lite å sen hem till Emma så jag fick se hur hon har de.. Sen tog jag bussen hem för att byta skor innan jag å M skulle gå till ena kusinen för å äta middag, vi hade tur å fick skjuss av hon vi bodde hos.. Vi åt middag å hade de trevligt.. När vi skulle hem hade jag tur igen å fick skjuss, men M fick gå =P Somnade bums då också..

På söndagen vaknade vi upp, åt frulle, packade in i bilen å åkte till släktingarna, när M skulle parkera bilen så dog den bara, hon trodde de va kärringstopp å lät den stå lite, för den gillar inte riktigt det.. När hon sen gick ut för å starta den så va den lite trög, men den gick å gång å de bolma svart rök ur avgasröret.. Halv elva började vi rulla.. När vi kommit en liten bit så stog det att det var låg batterinivå å att energisparläge gick igång.. Inte så konstigt tänkte vi eftersom vi försökt starta den så mycket.. Så radion slocknade å fläckten stängdes av.. Sedan stängdes anti-spin, abs, servo, lampor av å alla mätare gick ner på noll.. Bilen höll på å dö, men kom igång igen då man växlade ner.. Vi sa att vi måste komma av vägen för vi ville ogärna stå längs E4an igen.. Vi såg en bensinmack å svängde av, bilen stannade på avfarten i en sväng, då va den helt död... Ingenting fungerade, kollade i motorutrymmet, men de va bara massa plastkåpor, men de luktade iaf inget.. Gick bak för att få fram varningstriangeln, men de gick inte å öppna bakluckan utan ström.. Ringde bärgare, försäkringsbolag, efter en timma kom bärgaren å hämtade oss.. Åkte tillbaka till Jönköping, han parkerade bilen, å åkte å hämta en hyrbil, vi fick plocka ut alla saker ur vår bil för att ställa in det i hyrbilen.. Skrev papper å sen åkte vi hem.. Kom hem strax innan 17.. Fick middag av P å sen drog jag vidare till M-bo, va riktigt trött efter helgen..

Nog för att Eriks å mina resor har varit lite problematiska, men de här tog verkligen priset! 

Förutom bilen så var det en rolig resa! Fick träffa min gammelfaster U, som jag aldrig träffat, min gammelfaster B, som jag såg för 5 år sen, gammelkusin C, som jag träffade för 20 år sen, å hennes barn som jag aldrig träffat, gammelkusin J, som jag inte heller träffat på 20 år, gammelkusin M å hennes familj; man T, sysslingarna P å E som jag träffade när jag fyllde år för nåt år sen å de överraskade med å komma in =) å gammelkusin S å hans familj; sambo J å sysslingarna U å Q, som jag såg för 5 år sen (ej Q)..

Så de va då kul! =)

Ett långt inlägg utan bilder, men jag har inga bra bilder efter helgen..

//Angelica

Vad tycker du?

(Kommentarer där du gör reklam för din egen blogg, ber mej rösta på dej, tipsar om dina spännande tävlingar, "dagens blogg", mm kommer jag inte att godkänna)


Ditt namn:
Klicka i rutan så sparas du till nästa gång

Din E-postadress: (bara synlig för mej)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0