Höger eller vänster?

Skrivet den 2008-01-17, klockan 19:51:20
Jag vet att BiB:n är över nu.. Men de e en sak som ja har gått å funderat på ett tag nu.. Å ja kan inte riktigt släppa de.. När ja läste om nervsystemet å CNS så kom ja in på de här med höger å vänster hjärnhalva.. Enligt min bok
så:

Vänster hjärnhalva - kan beskrivas som pratsam och optimistisk. Den kan tala, läsa och skriva. Det är den som svarar för de logiska tänkandet när vi ägnar oss åt matematik. Den registrerar detaljer i bilder och musikstycken men uppfattar inte helheten. Svårt att känna igen ansikten och tolka männisors kroppsspråk.

Höger hjärnhalva - uttrycker sej inte i tal och skrift. Den har en mer konstnärrlig läggning, kan både rita och spela melodier. Den känner lätt igen ansikten och röster. Är den fantasifulla och drömmande hjärnhalvan.

Jag undrar egentligen vilken av mina hjärnhalvor som arbetar flitigast?? Jag skulle väl inte beskriva mej som pratsam.. Optimistisk? Hmm, nje, ibland så.. Tala, läsa å skriva kan j väl.. Men ja skulle inte påstå att ja va super bra på de.. Logiskt tänkande, jo de har ja nog... Om ja har kommi upp til D, så borde ja ha lite iaf.. Registrerar detaljer gör ja no, å ja har svårt att uppfatta själva helheten.. Ansikten kan ja känna igen, men ja behöver inte veta vem de e.. Ja skulle ju inte vilja påstå att ja är så speciellt konstnärlig.. Kan ju knappt rita en streckgubbe!! Fantasifull? Ibland.. Men ja tror att ja saknar mye av den förmågan, drömmande, iböand kanske..

De va ju svårt de där.. Vilken tur att de jobbar tillsammans då, annars hade de no inte gått så bra för mej.. =P=P

Vad tycker du?

(Kommentarer där du gör reklam för din egen blogg, ber mej rösta på dej, tipsar om dina spännande tävlingar, "dagens blogg", mm kommer jag inte att godkänna)


Ditt namn:
Klicka i rutan så sparas du till nästa gång

Din E-postadress: (bara synlig för mej)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0